Eten tijdens zwangerschap: wat eet je als je zwanger bent?

eten tijdens zwangerschap

Gefeliciteerd! Je vrouw is zwanger. Hoewel je dat als man wellicht al een hele prestatie vindt, begint het nu allemaal pas. Er ligt een berg aan informatie op je te wachten. Zo veel wat je moet weten… In dit blog: wat mag je vrouw eten tijdens de zwangerschap? Maar ook: wat mag je niet eten als je zwanger bent? En: wat is dan de beste voeding tijdens de zwangerschap?

Beschouw dit niet alleen als een zaak voor je vrouw. Het is goed om dit als man ook te weten: zo bestel jij niet achteloos die carpaccio in jullie favoriete lunchtentje, terwijl je vrouw je smalend aankijkt, en maak je thuis op zondagmiddag geen broodje filet américain voor haar klaar. Bespaart je een hoop boze blikken en (als ze het perongeluk toch opeet) een hoop onnodig risico.

Ideale voeding tijdens de zwangerschap

Bestaat er zoiets als een ideaal dieet tijdens de zwangerschap? Waarschijnlijk wel. Maar, voor elke vrouw zal dat ideale dieet er net weer wat anders uitzien. Net zoals het ideale voedingspatroon voor niet-zwangeren ook voor iedereen een beetje anders is.

groente eten tijdens zwangerschap dadventures

Gezond en fit blijven

Belangrijk is het vooral dat je vrouw gezond en fit door de zwangerschap komt. Dat ze zich, zo goed en kwaad als het gaat, zo energiek mogelijk blijft voelen. Dat ze ook tijdens die laatste weken en dagen, als de enkels vol vocht zitten en de buik een omvang van strandbal heeft, zich nog een beetje mens voelt. Dat ze goed voor zichzelf en dus voor haar lichaam zorgt.

Dan kan het zo zijn dat jouw vrouw zich vlak voor de bevalling net zo voelt als Catharina, die vlak voor de bevalling nog aan yoga deed en twee keer per week 10 kilometer hardliep.

Maar, wat moet je daar dan voor doen? Wat moet je vrouw eten om een beetje in good shape (vergeet die 10 kilometer hardlopen maar even, we houden het bij in vorm blijven) te blijven?

Superfoods en onbewerkt voedsel eten tijdens zwangerschap

superfoods tijdens zwangerschap

Volgens Catharina, die van die 10 kilometer hardlopen, is het belangrijk om tijdens de zwangerschap geen bewerkt fabrieksvoedsel te eten. Focus je in plaats daarvan op superfoods, groente en fruit. Kies voor verse en onbewerkte producten.

Dat lijkt me een logisch verhaal.

Het is dus een goed idee om als zwangere vrouw je voedingspatroon aan te vullen met superfoods, zoals bosbessen, avocado, havermout, quinoa en walnoot.

Voor de goede orde: een superfood is een voedingsmiddel dat veel gezonde stoffen bevat en diverse gezondheidsvoordelen biedt. Iets wat je dus zeker wilt binnenkrijgen als je zwanger bent.

Voeding in de eerste drie maanden van de zwangerschap

Je begrijpt waarschijnlijk wel dat de baby die in de buik van je vrouw groeit, geheel is opgebouwd uit cellen die ontstaan uit je vrouw zelf. Wat zij eet, krijgt haar baby op de één of andere manier dus mee.

In de eerste drie maanden van de zwangerschap wordt alles van het kindje aangelegd: de organen, hersenen, ruggenmerg, botten en kraakbeen. Alles.

Het is dus belangrijk dat je vrouw in deze eerste drie maanden al gezond leeft. Sterker nog, omdat je nooit weet wanneer je precies zwanger wordt, is het aan te raden al voor de zwangerschap met een gezonde leefstijl te beginnen.

Dit is natuurlijk weer een open deur, en iedereen zal het begrijpen, maar de realiteit is dat het soms erg lastig is om te doen wat het juiste is. Ik kan er zelf over meepraten.

E-book met recepten, tips en meer

Wil je nu precies weten wat je vrouw het beste kan eten tijdens de zwangerschap? Dan raad ik het boekje Superfoods voor een superbaby aan.

In dit e-book staan recepten ingedeeld op trimester, zodat je precies weet wat je op welk moment kunt klaarmaken. Natuurlijk een mooi cadeautje voor je zwangere vrouw.

Wees een attente kerel en zorg dat je vrouw de voedingsstoffen krijgt die zij én haar baby nodig hebben.

Een gezond voedingspatroon

Ben je wat minder van de superfoods? Zorg in elk geval dat je zwangere vrouw gaat voor een gezond voedingspatroon. Dat is het beste voor je vrouw en dus ook voor je baby.

Een gezond voedingspatroon bestaat uit veel groente, fruit, peulvruchten, noten en volkoren producten. Geen witbrood dus, maar een mooi sneetje Waldkorn of iets anders met veel vezels.

Daarnaast is het (zoals eerder al genoemd) vooral belangrijk om vers te eten. Gebruik dus geen pastasaus uit een potje, maar maak zelf een verse pasta, zoals deze pasta die ik heerlijk vind.

Vind je dat te ingewikkeld? Je maakt al een heerlijke rode pastasaus basis met tomaten, knoflook en ui. Je kunt er dan naar wens andere ingredienten, zoals paprika, courgette of bleekselderij, aan toevoegen.

Goed bakken en koken

Als echte man kook jij natuurlijk regelmatig voor je vrouw. Zorg dan in elk geval dat alles goed doorbakken en goed gekookt is. Als iets een rauw randje heeft, is het doorgaans niet goed voor je zwangere vrouw.

De uitzonderingen zijn natuurlijk de meeste rauwe groenten, die kan ze wel gewoon eten. Wel even wassen!

Wat mag je niet eten als je zwanger bent?

Er is natuurlijk een lijst van producten die je simpelweg niet mag eten als je zwanger bent. Die lijst vind je gewoon op de website van het Voedingscentrum, maar ik maak het je liever makkelijk en deel het hieronder met je.

Wat je absoluut niet moet eten tijdens de zwangerschap:

  • Rauw vlees of vleeswaren gemaakt van rauw vlees
  • Rauwe en gerookte vis
  • Rauw ei
  • Rauwe kiemgroente
  • Zachte kaas gemaakt van rauwe melk
  • Rauwe melk rechtstreeks van de boer
  • Bepaalde soorten vis, zoals makreel, paling, sardine, tonijn, krab of garnalen
  • Lever
  • Alcohol
  • Kruidenpillen
  • Kalebaskalk (pimba)
  • Borstvoedingsthee met venkel of anijs, venkelthee, anijsthee of kaneelthee

Jep, als man mag je natuurlijk nog gewoon een biertje… maar het is wel zo netjes om tijdens je zuippartijen rekening te houden met je vrouw. Kom dus niet stomdronken thuis, zou mijn advies zijn.

En dit moet je niet te veel nemen als je zwanger bent

Er is natuurlijk ook een lijst met zaken die je wel mag nemen als je zwanger bent, maar waarvan je er beter maar niet te veel kunt nemen.

Zo is het beter je koffie te beperken tot twee kopjes per dag, mag je maximaal acht dropjes per dag (bij een hoge bloeddruk helemaal geen drop) en moet je oppassen met sojaproducten.


Tot slot… probeer gratis de zwangerschapscursus voor mannen.

Wil jij je als man goed voorbereiden op de belangrijkste rol in je leven?

Volg dan deze eerste, volledig op mannen gerichte digitale zwangerschapscursus. Boordevol videomateriaal en de beste voorbereiding op het vaderschap die je zult vinden.

Probeer hier direct gratis. Of lees eerst mijn onafhankelijke review van deze zwangerschapscursus voor mannen!


Eten tijdens zwangerschap: wat doe jij ermee?

rauw vlees zwangerschap
Dit mag je dus niet (rauw) eten als je zwanger bent.

Dus, nu weet je als man ongeveer waar je rekening mee moet houden qua dieet als je vrouw zwanger is. Maar, wat doe jij ermee? Zie je het als een mooie kans om ook wat aan je eetgewoonten te doen? Of laat je je vrouw alleen op de quinoa kauwen terwijl je zelf nog een medium rare gebakken steak in op de houtskool grill gooit?

Laat het me weten in een reactie!

Dadventures is mijn verhaal over het vaderschap met drie kinderen. Over de avonturen die we beleven en dus vooral het gebrek daaraan. Mijn doel? Iets van herkenning geven voor andere vaders, mijn ervaringen delen én de band tussen vader en kind versterken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.