3 kinderstoelen op de achterbank – een betaalbare auto met 3 kinderen

Mazda 6 2009 autostoeltjes

Toen ik wist dat wij een derde kind kregen, begon mijn brein direct overuren te maken. De auto… gaat dat passen, 3 kinderstoelten op de achterbank? Zo’n maxicosi erbij? En daarna drie van die grote zitjes? Ik was bang van niet en toen begon de zoektocht naar een betrouwbare, betaalbare en ruime gezinsauto. Ik heb mijn ideale gezinswagen gevonden. Benieuwd welke? Ik vergelijk ‘m hieronder met een tweetal andere exemplaren. 

Criteria voor een auto met drie kinderen 

Voor mij waren een aantal factoren van belang bij aanschaf van een auto voor drie kinderen. 

  • ruimte voor 1 maxicosi en 2 kinderstoelen op de achterbank of voor 3 kinderstoelen op achterbank 
  • een ruime kofferbak 
  • voldoende trekkracht voor een caravan (voor als we kamperen met de tent zat zijn)
  • een redelijk rijcomfort
  • een klein beetje uitstraling als het even kan
  • geen zevenzitter 
  • prijs maximaal € 10.000,-
  • niet meer dan 150.000 kilometer op de teller 

Als je op zoek gaat naar een auto waarin 3 kinderstoelen op de achterbank passen, moet je één eis vrij snel laten varen: de isofix. Als je een auto zoekt met drie isofix aansluitingen op de achterbank waar ook nog eens drie autostoeltjes naast elkaar inpassen, dan beperk je je selectie wel behoorlijk. 

Auto’s met 3 Isofix aansluitingen

Ik noem een aantal modellen waarvan ik denk dat er drie Isofix aansluitingen op de achterbank zitten:

  • VW Sharan
  • SEAT Alhambra
  • Ford S-Max

Het punt is alleen, je weet nooit zonder het te proberen of jouw autostoeltjes ook in die Isofix aansluitingen passen. Het ene stoeltje is het andere niet, en over het algemeen zijn ze zo (lomp) groot, dat je er geen drie naast elkaar in de Isofix krijgt. Mocht het jou toch lukken, dan lees ik het graag in de comments. 

Daarnaast zijn dit niet de meest betaalbare modellen. En we zoeken nu juist een occassion van onder de € 10.000,-. 

Laat de Isofix eis los

Er zijn er vast nog meer modellen met drie Isofix aansluitingen, maar wat mij betreft laat je deze eis gewoon los. De kinderzitjes hoeven namelijk niet perse in de isofix. Je kunt ze ook gewoon met de gordel vastzetten. Dat is ook veilig. Mits je ze op de juiste manier installeert, natuurlijk. 

Ook je maxicosi op de isofix base plaatsen kun je vergeten: dat neemt veel te veel ruimte in als je 3 kinderstoelen (of dus 2 kinderstoelen en 1 maxicosi) in je auto kwijt wilt. Wij plaatsten de maxicosi na de komst van de derde gewoon in de gordel achterin.

Zodra je die eis van drie isofix aansluitingen op de achterbank hebt losgelaten, wordt je selectie met geschikte auto’s ineens vele malen groter. 

Belangrijk is wel dat je een auto kiest met drie driepuntsgordel-aansluitingen op de achterbank. Dan kun je het middelste stoeltje ook veilig vastzetten. Nu kun je gaan denken aan een hoop andere modellen en in de betaalbare range tot € 10.000,- met maximaal 125.000 kilometer op de teller, kom je dan op bijvoorbeeld de volgende auto’s uit:

  • Toyota Prius
  • Peugeot 307 SW
  • Mazda 6

Toyota Prius III uit 2009-2011: zuinig, betrouwbaar, maar achterbank en kofferbak niet ideaal 

Achterbank Prius 2011
De gevormde zitjes maken het stabiel plaatsen van de 3 kinderstoelen lastig.

De Toyota Prius uit 2011 heb ik zelf gereden en zou ik niet aanraden met drie autostoeltjes. De achterbank is voorzien van twee duidelijke zitkuipen links en rechts, het middenstuk van de bank is dus een stuk hoger. Dat zorgt ervoor dat je drie autostoeltjes schots en scheef op de achterbank staan. 

Een ander flink nadeel met drie kinderen is dat de kofferbak van de Prius III niet erg ruim is. Het accupakket ligt in je kofferbak en dat kost je gewoon een bak bergruimte. Ook loopt de achterklep vanwege aerodynamica schuin af. Niet zo veel kofferbakruimte als je met drie kinderen graag hebt, dus. Ook mag je met een hybride auto geen caravan trekken. 

Een Prius is wel zuinig in gebruik en er staan veel betaalbare occasions onder de € 10.000,- te koop. Bovendien, een automaat is heerlijk rijden en in de power-stand schiet de Prius weg bij het stoplicht.

Peugeut 307 SW uit 2005-2008: goedkoop, goede achterbank, maar ook oud 

Peugeot 307 SW 2005 achterbank
De achterbank van de Peugeot lijkt redelijk vlak en bestaat uit drie losse delen.

Ik heb geen ervaring met deze auto, maar hij wordt veel genoemd op fora over dit onderwerp. Mijn broer rijdt een Peugeot 308 SW en is daar erg tevreden over. Dit is het iets oudere broertje van de 308. 

Een groot voordeel van deze auto is dat de achterbank uit drie losse zitjes bestaat en behoorlijk vlak is. Dat betekent dat je hier vrij eenvoudig drie zitjes naast elkaar in kwijt kunt en dat ze dan nog netjes recht staan ook. 

Deze auto is wel het oudje in dit rijtje, maar ook erg goedkoop. Een snel rondje op de occasion-sites laat zien dat je deze auto met circa 150.000 kilometer op de teller al voor zo’n € 3.000,- in huis haalt. 

Mazda 6 uit 2008-2012: breed, ruim, redelijk comfortabel en oogt goed

Mazda 6 2009 autostoeltjes
Mijn Mazda 6 Sportbreak, waar met gemak 3 kinderzitjes op de achterbank passen.

Dit is mijn persoonlijk tip, deze rijd ik zelf ook. Er zijn veel Mazda’s op de markt die vanuit Duitsland zijn geïmporteerd. Zoek op bouwjaar tussen 2009 en 2011. Zorg dat de volledige onderhoudshistorie erbij zit, dan kun je je geen buil vallen over een teruggedraaide kilometerstand en koop je ook niet per ongeluk een auto die total-loss geweest is. 

Er zijn voldoende Mazda’s 6 te koop met een kilometerstand van rond de 100.000 kilometer. Omdat het zo’n betrouwbare auto is kun je er dan nog jaren mee vooruit. 

Het enige minpuntje is de roestgevoeligheid van deze auto. Controleer dat dus goed als je bij een occasion gaat kijken. Met name de dorpels en de wielkasten mogen geen roestvorming hebben, dat zijn potentiële afkeurpunten bij de APK, meen ik (ik ben geen expert). 

De Mazda 6 is zeer ruim, rijdt goed en ziet er nog aardig mooi uit. Het is een mooie station met mooie lichtmetalen velgen. Met een bagagerek erbij prop je je hele kofferbak ramvol als je op vakantie gaat. 

De auto rijdt behoorlijk comfortabel en ook het zitcomfort kan ermee door. Natuurlijk, het is geen BMW of Mercedes, maar in deze prijsklasse is het echt een prima auto. De motor heeft bovendien genoeg inhoud om een caravan te trekken. 

Mazda 6 2009
De Mazda 6.

Welke kinderstoelen gebruik je? 

Het maakt natuurlijk ook nog uit welke kinderstoelen je gebruikt. De ene stoel is de andere niet. Wij hebben twee Britax Römer stoeltjes voor de kleinsten en de oudste van vijf zit op een zitverhoger met rugleuning en hoofdsteun. Die is net wat smaller en zo past het makkelijk op de achterbank van onze Mazda. 

Het is dus belangrijk om niet te brede stoelen te kopen. Deze Rekaro Mako autostoelen zijn bijvoorbeeld niet te breed.

Je kunt natuurlijk ook overwegen je kinderzitjes aan te passen aan de auto. Het kind dat in het midden zit, mag namelijk ook op een zitverhoger plaatsnemen. En dan kun je bijvoorbeeld zo’n opblaasbare zitverhoger nemen. Dit lijkt me zeker niet de veiligste optie, maar wettelijk is het toegestaan. 

Gouden tip: de interieurbreedte

Nu komt de gouden tip. Als je dit eerst even doet, kan je zoektocht naar je ideale auto met ruimte voor 3 kinderzitjes niet mislukken en bespaar je jezelf een paar zinloze ritjes naar afgelegen occasion-dealers om je stoeltjes over te zetten.

Meet de breedte van je drie autostoeltjes naast elkaar op. En bekijk vervolgens op de site van Autoweek of de interieurbreedte van de achterbank groot genoeg is om deze drie zitjes naast elkaar te laten staan. Houd een marge aan, soms past iets wel wat op papier niet past en andersom. Maar het geeft een goede indicatie. 

De interieurbreedtes op de achterbank van bovenstaande modellen heb ik alvast voor je opgezocht: 

  • Peugeot 307 SW: 1460 mm
  • Toyota Prius: 1430 mm
  • Mazda 6: 1485 mm

Conclusie: 3 kinderstoelen achterbank

Als je drie kinderen hebt of krijgt, wil je ze een beetje fatsoenlijk op de achterbank kwijt kunnen. Bovenstaand verhaal maakt wel duidelijk dat ik zelf erg tevreden ben over de Mazda 6. Ik heb deze auto ook niet voor niets gekocht toen ik de derde net had gekregen. Maar, er zijn natuurlijk veel meer auto’s op de markt die drie autostoeltjes op de achterbank kwijt kunnen. 

Heb jij nog een tip, zodat ik het lijstje kan uitbreiden? Dan lees ik het graag in een reactie!

Dit blog bevat affiliatelinks. Ik kan daarmee een kleine commissie verdienen wanneer jij een aankoop doet via één van deze links. Jij betaalt hier niets extra’s voor. Ik link alleen naar producten waarvan ik denk dat jij er echt iets aan hebt. Geen onzin, dus.

Dadventures is mijn verhaal over het vaderschap met drie kinderen. Over de avonturen die we beleven en dus vooral het gebrek daaraan. Mijn doel? Iets van herkenning geven voor andere vaders, mijn ervaringen delen én de band tussen vader en kind versterken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.